Rostfritt avgassystem Volvo 240 med katalysator (1987-1993)

Bilden visar vad som ingår i leveransen vid köp av rostfritt avgassystem Volvo 240 med katalysator. Det rostfria avgassystemet levereras från katalysator och bakåt .Monteringssats ingår i leveransen (normalt ej rostfria detaljer). Rostfria rörklammer kan köpas till separat.

Länk till prislistan Rostfria avgassystem Volvo

rostfritt-avgassystem-Volvo-240

Rostfritt avgassystem Volvo 240 bakom katalysator 1987--1993

Avgassystem-Volvo240

Bra Volvo 240 katalysator till billigt pris finner du hos
A-Alt-Avgassystem tel. 031- 27 25 25
Länk:
Volvo katalysatorer

Bild-länk Sportljuddämpare Volvo S60,Volvo XC60 m.fl.:

Sportljuddämpare-Volvo-S60

 

Nedan finner du översättningar på orden rostfria avgassystem (avgasrör) och ljuddämpare. Om du vill så kan du söka på internet för att se om du kan finna något rostfritt avgassystem lika bra och billigt någon annanstans.

Rostfria avgassystem (avgasrör) Ljuddämpare
Stainless steel exhaust systems
Silencer & muffler
Rostfreie Abgasanlagen & Edelstahl Auspuffanlagen
Abgasschalldämpfer
Rustfrie udstødninger (udstødningssystem)
Lyddæmper
Rustfrie eksos system (eksosanlegg)
Eksospotte

översikt skriven på följande språk

Engelska Stainless steel exhaust Volvo 240 Stainless steel exhaust Volvo 240- low price & high quality -
Tyska Edelstahl Auspuffanlage Volvo 240 Edelstahl Auspuffanlage Volvo 240- günstiger Preis & hohe Qualität -
Danska Rustfri udstødning Volvo 240 Rustfri udstødning Volvo 240- rimelig pris & høj kvalitet -
Norska Eksosanlegg i rustfritt stål Volvo 240 Rustfritt eksosanlegg Volvo 240- billig pris & høy kvalitet -

Raka Rör samarbetar nära med A-Alt -Avgassystem och du kan få produkter samskickade ifrån oss men glöm ej att nämna detta för båda företagen vid beställning! Raka Rör och A-Alt-Avgassystem erbjuder också följande produkter (se under respektive rubrik).

Raka Rör
A-Alt-Avgassystem Tel. 031-27 25 25
Sportavgassystem Volvo
Katalysatorer
Aluminiumrör & böjar
Rostfria slangklämmor
Silikonslang & böjar
glasräcken
Diesel trimboxar
-
Rostfria flexrör
-
Rostfria V-band kit

Snygga rostfria räcken och glasräcken till låga priser!

 

Glasräcke
foto-glasräcke

 

Startsida Raka Rör rostfria avgassystem

Informationen nedan om Volvo 240 är hämtad från Wikipedia.

Volvo 240 var en vidareutveckling av Volvo 140 och presenterades 1974. På de första årgångarna av Volvo 240 kan man tydligt se släktdragen från konceptbilen Volvo VESC.

240 hade stora försäljningsframgångar och är Volvos mest tillverkade modell med sina cirka 2,8 miljoner exemplar (inklusive Volvo 260). Den tillverkades i versionerna 242 med två dörrar, 244 med fyra dörrar och 245 vilket var femdörrars kombimodell. Dessa beteckningar skrotades i och med årsmodell 1983 - istället fick samtliga versioner officiellt heta 240. Dock används beteckningarna fortfarande för att klargöra vilken kaross det handlar, inte minst i folkmun.

När Volvo 740 introducerades 1984 trodde många att 240:ans tid var till ända. Men den fortsatte att tillverkas ända fram till 1993, ett år efter att sista Volvo 740 lämnat bandet. 740 levde dock vidare som Volvo 940 fram till 1998.

Under åren genomgick den flera förändringar; bland annat moderniserades fronten ett flertal gånger. Störst förändring gjordes då årsmodell 1981 presenterades med helt ny front och ny inredning. 240 har kommit att få en kultstatus som den typiska Volvon och som familjebil. 240 var länge Sveriges vanligaste bil.

Till skillnad från föregångaren Volvo 140 hade Volvo 240 en framvagn med McPerson-ben, vilket gjorde bilen mer lättstyrd. Precis som föregångaren 140 tillverkades modellen som 2- och 4-dörrars sedan och som 5-dörrars kombi. Modellen hade 4-cylindring radmotor, till en början B20 eller B21, senare endast B19/B200, B21 (fram till 1985) eller den större B23. Chassit var konventionellt uppbyggd med bakhjulsdrift och stel bakaxel. De manuella växellådorna var första året M40 och M41, men ersattes redan året därpå av M45 och M46. 1983 tillkom också M47. Automatväxellåda fanns som tillval och var i 1975 och 1976 års modeller en 3-stegad Borg-Warner BW35 och ersattes 1977 av Borg-Warner BW55, även den 3-stegad. 1980 tillkom också en 4-stegad låda för de lyxigare modellerna. Under olika år fanns lite olika modellbeteckningar.

240-modellen stod på sin topp 1985 då den svenska marknaden erbjöds ett utbud som sträckte sig från snikvarianten L via DL, GL, GLE, GLT och Diesel till Turbo. Modellerna DL och GL hade förgasarmotorer med manuell choke. GLT, GLE, och Turbo var försedda med bränsleinsprutning. Bensinmotorerna var av Volvos egen tillverkning med block i gjutjärn och topplock i lättmetall med enkel överliggande kamaxel. även dieselmotorer fanns, både 4-och 6-cylindriga men dessa tillverkades av VAG.

Efter 1985 blev modellvarianterna färre, eftersom Volvo satsade på den nyligen lanserade Volvo 740 som större volymbil i modellprogrammet. Tillverkningen upphörde inte förrän år 1993, då man behövde plats för Volvo 850. år 2003, tio år efter att Volvo lade ned tillverkningen av 240, var modellen fortfarande den näst vanligaste Volvon på svenska vägar.

Modellen lanserades som en bil med god krocksäkerhet och förknippas med trygghet, konventionella köregenskaper och slitstarkhet. Dessvärre hade 240 i perioder problem med både rost och hög bränsleförbrukning. Bilen är robust uppbyggd och stryktålig, såväl de 4-cylindriga motorerna som de manuella 4- och 5-växlade lådorna verkade i det närmaste outslitliga. Ett stående skämt var att växellådorna inte var inslitna förrän efter 20 000 mil. Automatväxellådorna var mycket energikrävande, till men för bränsleekonomin. Flera bilägare bytte därför till manuell växellåda lite senare under bilens livscykel, bränsleåtgången kunde då sjunka med 0,3-0,4 liter/mil.

Volvos tidigare chefsdesigner Jan Wilsgaard fick en gång frågan om vad han trodde gett Volvo 240 dess enorma popularitet. Han lär ha svarat att det nog berodde på att den var lite fyrkantig och trög, ungefär som svenskarna själva.

Modellen satte Volvo på kartan i USA, där modellen och märket förknippades med klass, god smak och stil.

Mer information om Volvo 240 på Wikipedia

Du bör alltid jämföra pris och kvalitet när du köper avgassystem. Resultatet blir oftast att avgassystemet blir bäst & billigast att sända efter.

Börja undersöka i närområdet som i exemplet nedan men glöm inte att jämföra med avgassystem du finner på internet.
Vem erbjuder lika bra och billiga avgas-rör /ljuddämpare till Volvo 240 på Öland och Gotland?

t.ex Färjestaden, Borgholm, Mörbylånga, Degerhamn, Löttorp, Visby, Slite, Stånga,Klintehamn,Dalhem Lärbro eller Fårösund.

Ytterligare information om Volvo 240 avgassystem finner du på Volvo 240 sidorna nedan.

Rostfritt avgassystem Volvo 240 komplett

Rostfritt avgassystem Volvo 240 halvsats

Rostfritt avgassystem Volvo 240 Diesel

Rostfritt avgassystem Volvo 260