Startsida Raka Rör: Rostfria Avgassystem

Från: "Sverker Ottosson" <svalle@tsmotor.com>

Organisation: TS Motorsport

Datum: Tue, 7 Aug 2001 22:37:28 +0200

Till: Raka Rör <mail@rakaror.o.se>

Ämne: avgas.doc

Test av effektljuddämpare till avgassystem

Vi fick ned fyra dämpare i olika storlekar från Raka Rör för att testa på vår rullande landsväg.

Vi hade fått en 2 tums-dämpare i den tidiga turboserien (utan skruv) som vi lät en kund montera på sin Vråltrimmade (från original 204 till 360BHp) Opel Calibra Turbo. ägaren uppger att bilen blev betydligt piggare. Tyvärr har vi inget svart på vitt eftersom fördelningslådan på bilen bröt samman innan vi fick tillfälle att mäta skillnaden.

Den största i tretumsutförande monterade vi på vår rallycross-Mazda med vältrimmad 13B Wankelmotor på 270 BHp. Vi ville testa värmetåligheten. Vi har inte hittat någon dämpare på marknaden som tålt den höga avgastemperatur som en trimmad Wankelmotor lämnar. Denna dämpare var ett undantag. Bilen har nu kört halva säsongen och vi har inte hört någon ökning av avgasljudet. Förut fick vi byta ljuddämpare en eller två gånger under säsongen. De var då helt rensade invändigt.

En 2 tums-dämpare åkte på en Mazda RX4 original som ersättning för de tre kattar som sitter originalmonterade. Detta gav en effektvinst på 6 BHp samtidigt som vi inte kunde mäta någon skillnad på avgasvärdena. Om nu bara bilprovningen kan fås att tro att det är en kat. Bilen ifråga ligger något under original 150 BHp så motorn behöver nya tätningar.

Den sista dämparen, en tvåtumsdämpare åkte på min egen Passat -89 med 2,0 16V motor på 136 orginalhästar. Denna bil är original förutom ett extra lufthål till luftburken och Unichip-optimering. Jag testade att installera dämparen istället för flamdämparen (eftersom den tålde värme så bra). Sedan plockade jag bort främre ljuddämparen (en stor j-el) och byggde rör hela vägen till sista dämparen. Besviket konstaterade jag en sänkning av toppeffekten med 2 BHp. Efter konsultation med Raka Rör bytte jag slutdämparen, som var original, till en fullflödesdämpare. Nu fick jag tillbaks de två hästarna och lika många till. Bilen har aldrig gått så bra. Nu räcker det att växla ner ett steg för att köra om. Motorn låter nästan som en turbo nu.

Slutomdömet blir alltså ett ganska stort plus med en viss reservation.

+ Effekten höjs.

+ Extrem värmetålighet.

+ Kan kanske "lura" bilprovningen.

- Alla dämpare i systemet måste vara av fullflödestyp för att en högre effekt skall uppnås.

Sverker "Svalle" Ottosson

TS Motorsport