Bilden visar vad som ingår i leveransen när du beställer ett rostfritt avgassystem Mercedes 280 S eller SE W126-serien. Raka Rör erbjuder en universalsats för 126-serien (som börjar strax framför de två mittre dämparna) samt delarna fram till framrören. Rören har en yttre dimension av 51mm. De medföljande raka 1-meters rören kapas till rätt längd. Detta system passar också på Mercedes 280SE med bara en mitt-ljuddämpare som original.
Dock får man montera nya fästen under bilen som möter mittljuddämparnas fästen.
Monteringssats ingår ej. Rostfria klammer kan köpas till separat.
Länk till prislista Rostfritt avgassystem Mercedes
Rostfritt avgassystem Mercedes 280S och 280SE bakre delar 1980-1985
Länk: Rostfria Sportavgassystem Mercedes.
Nedan finner du översättningar på orden rostfria avgassystem (avgasrör) och ljuddämpare. Om du vill så kan du söka på internet för att se om du kan finna något rostfritt avgassystem lika bra och billigt någon annanstans.
Rostfria avgassystem (avgasrör) | Ljuddämpare |
---|---|
Stainless steel exhaust systems |
Silencer & muffler |
Rostfreie Abgasanlagen & Edelstahl Auspuffanlagen |
Abgasschalldämpfer |
Rustfrie udstødninger (udstødningssystem) |
Lyddæmper |
Rustfrie eksos system (eksosanlegg) |
Eksospotte |
översikt skriven på följande språk
Engelska Stainless steel exhaust Mercedes 280 S/SE Stainless steel exhaust Mercedes - low price & high quality -
Tyska
Edelstahl Auspuffanlage Mercedes 280 S/SE Edelstahl Auspuffanlage Mercedes - günstiger Preis & hohe Qualität -
Danska Rustfri udstødning Mercedes 280 S/SE Rustfri udstødning Mercedes - rimelig pris & høj kvalitet -
Norska
Eksosanlegg i rustfritt stål Mercedes 280 S/SE Rustfritt eksosanlegg Mercedes - billig pris & høy kvalitet -
Raka Rör samarbetar nära med A-Alt –Avgassystem och du kan få produkter samskickade ifrån oss men glöm ej att nämna detta för båda företagen vid beställning! Raka Rör och A-Alt-Avgassystem erbjuder också följande produkter (se under respektive rubrik).
|
---|
Snygga rostfria räcken och glasräcken till låga priser!
Startsida Raka Rör rostfria avgassystem
Informationen här nedan om Mercedes 280S och SE är hämtad ur Wikipedia
Den nya S-klassen introducerades hösten 1979. Tyngdpunkten låg nu på lågt luftmotstånd och lägre bränsleförbrukning än hos företrädarna. Tekniskt var bilen en vidareutveckling av W116. Till 1986 uppdaterades bilarna med uppfräschad kaross och modifierade motorer. Bland annat infördes de nya sexorna från W124:an.
Produktionen uppgick till 818 036 exemplar.
Modeller nedan av W126 som saknar katalysator
Modell årsmodell Motor Cylindervolym Effekt Bränslesystem
Mercedes 280 S 1980-85 M110: 6-cyl radmotor dohc 2746 cm©¯ 156 hk Förgasare
Mercedes 280 SE/SEL 1980-85 M110: 6-cyl radmotor dohc 2746 cm©¯ 185 hk Bränsleinsprutning
Mercedes 300 SD Turbo 1980-85 OM617: 5-cyl radmotor ohc 2998 cm©¯ 121-125 hk Turbodiesel
Mercedes 380 SE/SEL 1980-81 M116: 8-cyl V-motor ohc 3818 cm©¯ 218 hk Bränsleinsprutning
Mercedes 500 SE/SEL 1980-89 M117: 8-cyl V-motor ohc 4973 cm©¯ 231-265 hk Bränsleinsprutning
Mercedes 380 SE/SEL 1982-85 M116: 8-cyl V-motor ohc 3839 cm©¯ 204 hk Bränsleinsprutning
Mercedes 260 SE 1986-89 M103: 6-cyl radmotor ohc 2599 cm©¯ 166 hk Bränsleinsprutning
Mercedes 300 SE/SEL 1986-89 M103: 6-cyl radmotor ohc 2962 cm©¯ 188 hk Bränsleinsprutning
Mercedes 300 SD Turbo 1986-87 OM603: 6-cyl radmotor ohc 2996 cm©¯ 150 hk Turbodiesel
Mercedes 420 SE/SEL 1986-89 M116: 8-cyl V-motor ohc 4196 cm©¯ 218-231 hk Bränsleinsprutning
Mercedes 560 SE/SEL 1986-89 M117: 8-cyl V-motor ohc 5547 cm©¯ 272-300 hk Bränsleinsprutning
Mercedes 350 SD Turbo 1990-91 OM603: 6-cyl radmotor ohc 3449 cm©¯ 136 hk Turbodiesel
Mercedes historia.
1926 slog sig Benz & Cie. och Daimler-Motoren-Gesellschaft samman och bildade Mercedes-Benz. Detta var en följd av den ekonomiska kris som drabbade den tyska industrin i början av 1920-talet. Det nya företaget drog nytta av kraftsamlingen och utvecklades till ett av Europas stora prestigemärken och gjorde sig känt inte minst på Europas racingbanor. Mercedes-Benz blev statusbilen jämte Maybach.
En specialversion med terrängdäck användes av Adolf Hitler. Man tillverkade också flera stora tvåsitsiga cabriolet-modeller. Silverpilarna (tyska Silberpfeile) kallas de racingbilar som Mercedes-Benz och Auto Union körde i motorsport 1934-1939 och Mercedes-Benz 1954-1955.
Wilhelm Friedle införde under sin tid på Mercedes-Benz löpande bandet i den tyska fordonsindustrin.
1950-talet: återuppbyggnad och comeback på racerbanorna.
Efter Andra världskriget byggdes företaget upp på nytt och efter att först tillverkat förkrigsmodeller kom nya moderna modeller som snabbt tog tillbaka företaget till de fina salongerna och till försäljningsframgångar. Man intresserade sig samtidigt för andra områden inte minst genom Unimog. Mercedes-Benz inledde på nytt en karriär som den statsmannamässiga bilen framför andra när modellen "Adenauer" lanserades. När Gerhard Schröder 1998 valde Audi som tjänstebil var det första gången som en tysk regeringschef valde bort Mercedes. Schröders val kom då han under sin tid som regeringschef i delstaten Niedersachsen satt med i Volkswagens styrelse.
1954 vann Silverpilen - Mercedes-Benz klassiska racerbil - på Europas racingarenor och drog glans över företaget. Detsamma gjorde Måsvingen som är en av företagets mest klassiska modeller och varumärkesskapare, Mercedes-Benz köpte patentet till denna bils klassiska dörrar av Hans Trippel. Under 1950-talet kom en rad klassiska modeller - limousiner och sportbilar - som idag är eftertraktade samlarobjekt.
1960-talet: Maktkamp i den tyska bilindustrin.
Under 1960-talet förändrades stora delar av den tyska bilindustrin där flera märken gick i graven och andra fick nytt liv. Mercedes-Benz försökte ta över BMW men övertagandet avvisades i sista stund vid en bolagsstämma hos BMW. 1963 tog man över Borgwards fabriksanläggning i Bremen och i slutet av 1960-talet tog man över Hanomag. 1965 valde man att sälja DKW (Audi) till Volkswagen.
Bilmodellerna gick från det tidiga 60-talets fenmercor - inspirerade av de amerikanska dollargrinen - till det sena 60-talets så kallade tvålkoppsdesign med betydligt kantigare linjer med ett tydligt exempel i den så kallade "strich-acht".
1970-talet: Experimentbilar och nya modeller [redigera]
Mercedes-Benz experimenterade med wankel-tekniken och byggde flera idag klassiska konceptbilar som aldrig kom i produktion. Man skapade bland annat en sen efterträdare till 1950-talets måsvinge. I slutet av 1970-talet började man på nytt tillverka kombi-modeller ("TE") vilket man gjort i mindre serier på 1960-talet. 1979 kom Mercedes-Benz G-klass (Geländewagen) som fortfarande tillverkas för olika arméer (däribland den svenska) och för privatpersoner.
1980-talet: Den första kompaktmodellen.
I och med lanseringen av kompaktmodellen 190 - dagens C-klass - 1982 tog företaget ett första steg till nya influenser kontra företagets klassiska limousiner och stora sedaner.
1990-talet: Sammanslagning och en rad nya modeller.
Under 1990-talet startade ett utvecklingsarbete där Mercedes-Benz började gå mot fler modeller och i flera segment. Ett första steg som var revolutionerade för Mercedes var lanseringen av Mercedes-Benz A-klass som var företagets första bil i småbilsklassen. Man har även lanserat en ännu mindre modell genom dotterbolaget Smart. Utvecklingen har fortsatt där man lanserade en SUV-modell i och med lanseringen av M-klass och 2005 lanserade man B-klass.
1998 slogs sig Mercedes moderbolag Daimler-Benz samman med amerikanska Chrysler Corporation och bildade DaimlerChrysler vilket skapade nya förutsättningar för Mercedes med en rad andra modeller inom koncernen. I dagens koncern ingår Mercedes-Benz i Mercedes Car Group och har ansvar för märkena Smart och Maybach.
Mercedes-Benz idag.
Under senare år har Mercedes-Benz haft problem med kvaliteten och dess driftsäkerhet. Rostskador var ett stort problem på E-klassen från 1995 till 2000 när man bytte till miljövänlig lack. även på senare modeller finns dessa problem i mindre omfattning.
Mer information om Mercedes 280S och SE 126-serien på Wikipedia
Du bör alltid jämföra pris och kvalitet när du köper avgassystem!
Om du tror på tester av avgassystem m.m. i tidningar så är det lärorikt att se vilket betyg fabrikatet fick i dens lokal testet ägde rum och mot värste konkurrent. Förvånad? Bli inte det! Lär dig ifrågasätta! Bli positivt överraskad om en test är opartiskt gjord!