Startsida Raka Rör: Rostfria Avgassystem

ämne: FW: TS-Motors rapport till Raka Rör

Hej Lars

Opel 2,0 16V -89 Vråltrimmad Långloppsbil.

Vår Opel är byggd med omsorg utan att spara något krut. Lätta stakar och kolvar. Balancerad och lättad vevaxel/svänghjul. Portad topp. Andra ventiler. Högre komp. Annan kam. Spjällhus med 8 spridare. Ny ECU.Extraktorgrenrör. Stort avgassystem.

Vi sammarbetar nära med Londonbaserade Emerald och ville ha deras nya dubbelspridar-ECU innan den var klar. Så Karl kom över och avslutade arbetet på boxen och mappade in bilen oxå. Det rullar många Vauxhall med motsvarande trim på banorna i England. Han hade kört ett tiotal själv men ingen så pigg som vår. 240 pållar var mycket bra.

Efter halva säsongen hade bilen gått över hundra mil. Vi hade mekat på endämpare till (totalt 3) för att klara dB-kraven. Jag tog in bilen och kastade av de dubbla främre dämparna i ren ilska över vikten och mekade på en booster i stället. Lite högre ljudnivå men under gränsen. Vi hade lite spikningar på halvgas runt 3000 också som skulle åtgärdas. In på rullarna med bilen. Vid ommappningen märkte jag att motorn inte ville ha lägre tändning som jag trott utan bara mer bensin. Om detta berodde på att motorn slitit till sig eller att boostern sög mer luft genom motorn är oklart.

Klart är i vart fall att effekten nu är 260 pållar. På TVå LITER SUGMOTOR.

Kan vi nu bara fixa bromsarna och få ordning på tankningar och förarbyte så klarar vi allt.

Svalle

TS MOTORSPORT

Bild effektkurva för Opel 2000 16V monterad med Raka Rör special sportljuddämpare

Bild tabell test med dynamometer av Raka Rör Special på Opel 2000 16V