Rostfria-Avgassystem-Tatra

Vi erbjuder inte längre färdigproducerade rostfria avgassystem till Tatra. Alternativen som vi erbjuder är följande:

  1. Du kan köpa rostfria ljuddämpare och övriga delar från oss och bygga ditt egna rostfria avgassystem.
  2. A-Alt-Avgassystem bygger ett rostfritt avgassystem åt dig om du kommer dit med bilen. Du måste boka tid i förväg (se länk nedan).
  3. Vi hänvisar dig till någon leverantör i utlandet som kan sända dig ett färdigt rostfritt avgassystem.(Räkna med att det blir betydligt dyrare).

Startsida: Rostfria Avgassystem

Prislista rostfria avgassystem

Du finner andra avgassystems-relaterade bildelar hos A-Alt-Avgassystem t.ex. katalysator, flexrör, sportavgassystem, dieseltrimning

Tatra (Ett M före priset innebär att monteringssats ingår!)
  Pris Bilmodell Art.nr.:
Ring! Tatra V8 luftkyld 2-d ämpare YBB187

Avgassystem-Tatra

Nedan finner du övers ättningar på orden rostfria avgassystem (avgasrör) och ljudd ämpare. Om du vill så kan du söka på internet för att se om du kan finna något rostfritt avgassystem lika bra och billigt någon annanstans.

Rostfria avgassystem (avgasrör) Ljuddämpare
Stainless steel exhaust systems
Silencer & muffler
Rostfreie Abgasanlagen & Edelstahl Auspuffanlagen
Abgasschalld ämpfer
Rustfrie udstødninger (udstødningssystem)
Lyddæmper
Rustfrie eksos system (eksosanlegg)
Eksospotte

översikt skriven på följande språk

Engelska Stainless steel exhaust Stainless steel exhaust Tatra - low price & high quality -
Tyska Edelstahl Auspuffanlage Edelstahl Auspuffanlage Tatra - günstiger Preis & hohe Qualit ät -
Danska Rustfri udstødning Rustfri udstødning Tatra - rimelig pris & høj kvalitet -
Norska Eksosanlegg i rustfritt stål Rustfritt eksosanlegg Tatra - billig pris & høy kvalitet -

Raka Rör samarbetar n ära med A-Alt -Avgassystem och du kan få produkter samskickade ifrån oss men glöm ej att n ämna detta för båda företagen vid best ällning! Raka Rör och A-Alt-Avgassystem erbjuder också följande produkter (se under respektive rubrik).

Raka Rör
A-Alt-Avgassystem Tel. 031-27 25 25
Sportavgassystem
Katalysatorer
Aluminiumrör & böjar
Rostfria slangklämmor
Silikonslang & böjar
Diesel trimboxar
-
Rostfria flexrör
-
Rostfria V-band kit

 

Snyggt glasräcke.Billigt i Göteborg (Mölndal).

Moderna-glasräcken
rostfria räcken 

 

 

Startsida Raka Rör rostfria avgassystem

Informationen här nedan om Tatra är hämtad ur Wikipedia

Tatra

Tatra hette tidigare Nesseldorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft. I och med att staden Nesseldorf blev Kopfiivnice då Tjeckoslovakien bildades 1918 bytte man namn till Tatra efter Tatrabergen 1923, tjeckisk tillverkare av person- och lastbilar, militärfordon samt spårvagnar och järnvägsfordon. Tatras personbilsmodeller är kända för sina svansmotorkonstruktioner och aerodynamiska karosser.

Tatra grundas

Tatras historia går tillbaka till 1850 då Nesseldorfer Wagenfabrik grundades i landsdelen Mähren i dåvarande Österrike-Ungern. Företaget grundades av Ignác ·ustala och två kompanjoner. Man tillverkade då olika vagnar och droskor.

Biltillverkningen startar

Tatra är en av världens äldsta biltillverkare. 1897 kom den första personbilen från företaget - Präsident och 1898 följde den första lastbilen. Bakom Präsident låg ingenjörerna Edmund Rumpler och Karl Sage. Tatra var då en av de verkliga pionjärerna i bilindustrin men skulle snart följas av bland andra Austro-Daimler och Gräf & Stift i Österrike.

Hans Ledwinka var redan då med i företaget och räknas tillsammans med Ferdinand Porsche och Siegfried Marcus som Österrikes stora bidrag i bilindustrin. Ledwinka, som 1905 utsågs till chefskonstruktör, låg bakom modellen typ S 1906.

Ledwinka skapar det moderna Tatra

Hans Ledwinka kom tillbaka till företaget i början av 1920-talet efter en period hos österrikiska Steyr. Då hade man också bytt namn på bilarna till Tatra efter att Tjeckoslovakien tagit vid efter Österrike-Ungerns sönderfall. Företaget bytte 1921 också namn till Tatra efter Tatrabergen. Under mellankrigstiden började Tatras tid som statsbil för den tjeckoslovakiska staten då Tomas Masaryk började använda Tatra. Ledwinkas lansering av Tatra T11 är en milstolpe i företagets historia.

En milstolpe för Ledwinka och Tatra var Tatra T77 som kom 1934 där man helt gick in för aerodynamiken. Konstruktören Hans Ledwinka gjorde under sin långa karriär i företaget en rad innovativa konstruktioner och var skaparen av det som kännetecknas en modern Tatra med sin aerodynamiska kaross och svansmotor. Samtidigt som man gjorde framgångsrika personbilar växte betydelsen av lastbilstillverkningen. 1942 kom T 111 som precis som bilarna var luftkyld. Lastbilarna har utmärkt sig i tuffa klimat i Sibirien och Dakarrallyt där bilarnas robusthet och enkelhet kommer till sin rätt under tuffa förhållanden. En viktig del har varit militära beställningar. Förutom Tjeckoslovakien och Tjeckien har även den finska försvarsmakten Tatra-lastbilar, 1985-1987 köpte man in TATRA 815 som raketkastarfordon.[1]

Den tyska ockupationen av Tjeckien (Slovakien förvandlades till en lydstat) ledde till modellbegränsning och fram till 1941 kom bara T87 att tillverkas. När Ferdinand Porsche skapade Volkswagen Typ 1 inspirerades han av Ledwinka och Tatra. Efter kriget tvingades Volkswagen betala skadestånd till Tatra 1961 i en process som startat redan innan andra världskrigets utbrott.

Tatra efter 1945

1945 förstatsligades Tatra av den tjeckoslovakiska staten. Man återupptog tillverkningen och 1948 kom en vidareutveckling av förkrigsmodellen Tatra T97. Tatraplan har blivit en klassisk modell och ibland kallas alla Tatra Tatraplan efter denna modell som symboliserades Tatras återstart. Namnet anspelar på planekonomins införande i Tjeckoslovakien och den aerodynamiska karossen. Under en period skedde tillverkning hos ·koda Auto efter direktiv från regimen. Under 1950-talet blev Tatra den tjeckoslovakiska kommunistregimens statsbil och tillverkades i fortsatt små upplagor. Hans Ledwinka hade dock efter kriget avsatts från sin post av regimen och bosatt sig i Västtyskland.

En välkänd modell är Tatra T603 med luftkyld V8 bakmonterad, denna modell kom 1957. Då hade tillverkningen legat nere sedan 1954 och man hade koncentrerat sig på lastbilstillverkningen. 603:an kom att tillverkas fram till 1975. Tatra T603 såldes inte utan endast utvalda inom den tjeckoslovakiska staten. Tatra var även vanliga som taxibilar i Prag. Andra som valdes ut var statsmän ur östblocket och till exempel Fidel Castro äger en Tatra T603.

Tatra T613.

Tatra T613 började tillverkas 1974 och blev företagets sista nya modell och man övergav samtidigt den strömlinjeformade designen som ända sedan 1930-talet varit typisk för Tatra. För designarbetet stod för första gången ett företag utanför Tatra - italienska Carrozzeria Vignale. Tatras senare personbilsmodeller har varit vidareutvecklingar av 613. Under 1980-talet kom modifierade versioner, bland annat ny front. Modellen finns även i specialversioner som ambulans och landaulette. 613 kom att tillverkas fram till 1996 då den vidareutvecklades till Tatra T700.

Tatra efter 1989

Sammetsrevolutionen i Tjeckoslovakien förde med sig att Tatra ställdes inför en rad nya situationer. Under 1990-talet försökte Tatra att anpassa sig efter den nya tiden men hade svårt att klara konkurrensen från västmärken (BMW, Mercedes-Benz med flera) som tog över lyxbilsmarknaden helt. Man hade inga återförsäljarnät i Tjeckien då detta inte behövts under den gamla tiden och man hade aldrig haft det i väst. Detsamma gällde lastbilstillverkningen som fick hård konkurrens på hemmamarknaden och vikande produktionssiffor.

T613 vidareutvecklades till Tatra T700, som blev företagets sista personbil och tillverkades i cirka 80 exemplar 1996-1999. Den tjeckiska regeringen beställde 100 exemplar av fordonet, en viktig förutsättning för dess tillverkning, om den uppfyllde moderna krav. Den nya modellen 700 presenterades i december 1995 för regeringsföreträdare och 1996 var de första serieexemplaren klara men den tjeckiska regeringen fullföljde inte sin beställning. Modellen kunde inte uppfylla utsläppskrav trots modern insprutning och katalysator varpå Tatra lade ner tillverkningen 1999.

Tatra idag

Biltillverkningens små upplagor möttes av lastbilsproduktion som alltjämt lever kvar. Stora delar av produktionen görs för militären. Man hade under 1990-talet stora problem med misslyckade satsningar och en vikande marknad som ledde till stora skulder. Sanering med hjälp av den tjeckiska staten har rätat upp företaget och Tatra ingår idag i amerikanska Terex och formerar sig ibland som Terex-Tatra. Viktiga marknader är Östeuropa, Ryssland och Indien.

Tatra deltar i rallyn världen runt med sina lastbilar och har vunnit Dakarrallyt

Bilmodeller

Personbilsmodeller

* Tatra T11
* Tatra T12
* Tatra T77
* Tatra T87
* Tatra T97
"Tatraplan")
* Tatra T603
* Tatra T613
* Tatra T700

Lastbilsmodeller

* Tatra T111
* Tatra T128
* Tatra T138
* Tatra T805
* Tatra T813
* Tatra T815

* Tatra TERRNo.1
* Tatra Jamal
* Tatra Armax
* Tatra Force

Mer information om Tatra på Wikipedia

Språk
-
-
Svenska
rostfritt avgassystem (avgasrör)
ljuddämpare
Albanska
pandryshkshëm marmitë
skapamento
Afrikaans
vlekvrye staal uitlaatstelsel
knaaldemper
Arabiska
الفولاذ المقاوم للصدأ العادم
-
Bulgariska
неръждаема отработените
Шумозаглушител
Estniska
roostevaba väljalaskesüsteem
summuti
Filippinska
hindi kinakalawang na asero tambutso sistema
silencer
Finska
ruostumaton pakoputkisto
äänenvaimennin
Franska
d'échappement en acier inoxydable
silencieux
Grekiska
ανοξείδωτο καυσαερίων
Σιγαστήρας
Hebreiska
אלחלד פליטה
משתיק קול
Hindi
Jang Rodhak Loha Dhavani Rodhak Yantra
-
Holländska
roestvrij uitlaat
geluiddemper
Indonesiska
stainless memperkurus
alat peredam bunyi
Isländska
Ryðfrítt útblásturskerfi
hljóðdeyfirinn
Italienska
di scarico inox
silenziatore
Japanska
ステンレス排気
消音器
Katalanska
d'escapament d'acer inoxidable
silenciador
Kinesiska
不锈钢排气系统
消声器
Koreanska
스테인레스 배기
소음기
Kroatiska
nehrđajući ispušnih
surdina
Lettiska
nerūsējošā izplūdes
klusinātājs
Litauiska
nerūdijančio išmetamųjų
duslintuvas
Polska
nierdzewnej spalin
tłumik
Portugisiska
inoxidável escape
silencioso
Rumänska
inoxidabil de evacuare
ţeavă de eşapament
Ryska
нержавеющей выхлопной
глушитель
Serbiska
нерђајући издувних
сурдина
Slovakiska
nerezové výfukové
tlmič
Slovenska
nerjavno izpušnih
dušilec zvoka
Spanska
de escape de acero inoxidable
silenciador
Thailändska
วิรัชตายอดตายอยาก
ระงับเสียง
Tjeckiska
nerezové výfukové
tlumič
Turkiska
paslanmaz egzos
susturucu
Ukrainska
нержавіючої вихлопної
глушник
Ungerska
rozsdamentes kipufogó
hangtompító
Vietnamesiska
stainless exhaust
silencer

Bra Tatra avgassystem i rostfritt är självklart det bästa alternativet!